Dietetyk Kliniczny Online
Domowe sposoby na odporność i  przeziębienie.

Domowe sposoby na odporność i przeziębienie.

❗️Profilaktyka:

Zadbaj o pełnowartościową dietę pełną nieprzetworzonych produktów, warzyw i owoców. Unikaj wszelkiej przetworzonej żywności w tym: cukru, białej mąki, słodyczy, fast foodów. Staraj się jeść to co kiedyś jadła Twoja babcia – proste produkty. Sięgając po coś ze sklepowej półki zastanów się czy mogła to kiedyś kupić Twoja babcia – jeśli nie to przeczytaj skład produktu i wtedy zdecyduj czy warto to zjeść.

Witamina D3 – najlepiej najpierw oznaczyć poziom metabolitu 25(OH)D z krwi (koszt około 50-70 zł), a następnie udać się do lekarza w celu ustalenia odpowiedniej dawki suplementacyjnej  witaminy D3. Warto aby witamina, którą będziesz przyjmować była w postaci leku a nie suplementu. Jeśli nie przyjmujesz do tej pory okresowo lub regularnie tej witaminy jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że masz jej niedobór. Bez oznaczenia poziomu tej witaminy we krwi możesz suplementować od  2000– 4000 IU (u osób dorosłych). Zachęcam jednak do wykonania takiego badania raz w roku, ponieważ dawka powinna być dobrana indywidualnie.

Zainwestuj w nawilżacz powietrza w pomieszczeniach, których przebywasz. W okresie grzewczym powietrze jest suche co sprzyja wysuszaniu śluzówek i ułatwia atak wirusów.

Stosuj w codziennej diecie: imbir, kurkumę (najlepiej w połączeniu z pieprzem), czosnek, miód.

Zadbaj o źródło kwasów omega 3 w diecie – olej lniany (stosuj tylko na zimno), ryby, świeżo zmielone siemię lniane, tran lub stosuj suplement z kwasami omega 3.

Wysypiaj się śpij od 6 do 8 godzin, staraj się kłaść nie później niż o  23:00.

 Zadbaj o jelita – jedz kiszonki, pij kefir, można również stosować probiotyki.

 Zadbaj o ruch ! 10 000 kroków dziennie najlepiej na świeżym powietrzu oraz umiarkowane ćwiczenia fizyczne.

 Myj dokładnie ręce.

❗️ Co zrobić gdy poczujesz „że coś Cię bierze” 😲

 Stosuj powyższe punkty.

 Przyjmij cynk w postaci suplementu w dawce około 15-30 mg (nie na pusty żołądek, bo może powodować mdłości).

 Witamina C w dawce np. 500 mg około 2-3 razy dziennie.

 Zjedz 1-2 ząbki czosnku.

 Zaparz sobie napar: 1 cm imbiru zalej niewielką ilością wrzątku, następnie dolej chłodniejszej wody, dodaj łyżkę miodu, wymieszaj i wypij. Możesz dodać 100% sok bez cukru z malin, aronii, rokitnika lub czarnej porzeczki.

 Wypij herbatę z lipy.

 Przydatna może się okazać laktoferyna – ma działanie przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe, zmniejsza stan zapalny oraz wspiera układ odpornościowy. Do dostania w aptece w postaci proszku zazwyczaj lub polecam z dobrym składem suplement firmy. Aliness w postaci kapsułek. Można ją stosować również w ciąży i u dzieci. Przyjmuj w dawce os 100 do 200 mg na dzień. Warto ją stosować także profilaktycznie w okresie jesienno -zimowym.

Odpocznij, zrelaksuj się, wyśpij i nie faszeruj od razu wszystkimi cudownymi preparatami z reklam na przeziębienie. Te tabletki, proszki i syropy maskują tylko objawy ale nie zwalczają przyczyny. Złe samopoczucie i gorączka, są naturalną reakcją obronną organizmu. Jeśli gorączka nie jest zbyt wysoka i czujesz się na siłach aby nie przyjmować leków maskujących objawy to staraj się tego nie robić. Pamiętaj zawsze o powyższych domowych sposobach na przeziębienie, zdrowej diecie wspierającej odporność. odpoczynku i prowadzeniu zdrowego trybu życia na co dzień.

W celu profilaktyki sprawdzi się bardzo zdrowe jadłospisy oparte o zalecenia diety śródziemnomorskiej, do pobrania TUTAJ. Polecam także artykuł dotyczący profilaktyki zdrowia, w którym podałam listy badań, które każdy z nas warto aby raz w roku wykonał.

Pozdrawiam,

Ola

Close Menu