Wpływ diety i stylu życia na płodność kobiety i mężczyzny.

Wpływ diety i stylu życia na płodność kobiety i mężczyzny.

Dieta, styl życia, codzienne nawyki mają ogromny wpływ na powodzenie poczęcia dziecka, utrzymanie ciąży oraz zdrowie matki w czasie ciąży, połogu i laktacji. Dobrostan dziecka może być zależny nawet od tego co jadła i jaki styl życia prowadziła jego matka przed ciążą! Dzieje się tak za sprawą zmian epigenetycznych – wpływu na aktywność genów dziecka poprzez zachowania żywieniowe oraz stylu życia matki.

Istnieją oczywiście przypadki, gdzie nie mamy żadnego wpływu na to czy dojdzie do zapłodnienia, ciąża zostanie donoszona a nasze dziecko będzie zdrowe.

Jednak żyjemy w takich czasach gdzie wiemy już dość sporo na temat tego co wpływa pozytywnie a co negatywnie na powyższe aspekty i moim zdaniem nie należy tego ignorować. Najważniejsze to mieć świadomość tego na co mamy wpływ i samemu podjąć decyzję co chcemy z tym dalej zrobić.

Kilka faktów przemawiających za stwierdzeniem że dieta i styl życia mają wpływ na płodność, zdrowie matki i przyszłego dziecka. Nie są to wszystkie zależności wybrałam te które z mojego punktu widzenia zobrazują czytelnikowi tego artykułu jaki to ważny temat.

  • Dostarczenie odpowiednich witamin jest bardzo ważne dla dziecka już na samym początku ciąży, gdy kobieta czasami nie ma nawet pojęcia, że jest w ciąży. Jedną z takich witamin jest kwas foliowy. Każda kobieta w wieku reprodukcyjnym powinna mieć w diecie produkty bogate w kwas foliowy: sałata, szpinak, kapusta, jarmuż, wątróbka, jaja orzechy. Natomiast kobiety planujące ciąże powinny przyjmować kwas foliowy w postaci suplementu przez okres minimum 12 tygodni przed poczęciem, w czasie ciąży oraz okresie karmienia piersią. Zalecane dawki suplementacyjne kwasu foliowego:
  • Grupa niskiego ryzyka– 0,4 mg/ dobę – zdrowe kobiety bez wywiadu własnego oraz rodzinnego obciążonego wadami płodu. Suplementacja zalecana na 12 tygodni przed planowaną ciążą, przez okres ciąży i laktacji.
  • Grupa podwyższonego ryzyka – 0,8 mg/dobę, w tym aktywne foliany oraz witamina B12. Suplementacja zalecana na 12 tygodni przed planowaną ciążą, przez okres ciąży i laktacji. Dokładny opis co oznacza grupa podwyższonego ryzyka, znajduje się w tabeli poniżej. Zauważ, że jeśli np. jeśli palisz papierosy to już jesteś w grupie podwyższonego ryzyka. Warto zwrócić uwagę, że w tej grupie należy przyjmować również aktywne foliany czyli suplement powinien zawierać kwas foliowy + zmetylowaną, aktywną postać kwasu foliowego.
  • Grupa wysokiego ryzyka– 5 mg/dobę, w tym aktywne foliany oraz witamina B12 przez pierwsze 12 tygodni, w połogu i podczas karmienia piersią, a w II i III trymestrze 0.8 mg.

źródło: http://perinatologia.umed.pl/wp-content/uploads/2018/02/56597-143992-2-PB.pdf

  • Witamina D3– poziom tej witaminy w organizmie wpływa u mężczyzn na jakość nasienia, stężenie testosteronu. U kobieta na steroidogenezę hormonów płciowych oraz insulinowrażliwość, która jest istotna przy zapłodnieniu. Niedobór witaminy D3 u matki zwiększa ryzyko osteoporozy u przyszłego dziecka oraz u niej samej szczególnie w okresie ciąży oraz karmienia piersią.
  • Kwasy omega 3 – ich niedobór w diecie wiąże się z wyższym ryzykiem niepłodności. Odpowiednia podaż kwasów omega 3 w diecie to większa szansa na zapłodnienie, zagnieżdżenie zarodka, obniżenie ryzyka przedwczesnego porodu i wystąpienia alergii u dziecka. Omega 3 wpływają korzystnie na poziom progesteronu – bardzo ważnego hormonu w kontekście zajścia w ciążę.
  • Żelazo – warto zadbać o jego prawidłowe magazyny w organizmie już przed ciążą. Jeśli startujesz z niskim poziomem żelaza we krwi to najprawdopodobniej w okresie ciąży rozwinie się silna anemia.
  • Bez robienia profilaktycznych badań raz w roku, kobieta może nie wiedzieć o jakiś problemach zdrowotnych, które przeszkadzają  jej np. zajść w ciąże lub ją utrzymać. Więcej na temat badań jakie warto robić raz w roku znajdziesz TUTAJ.
  • Otyłość może powodować problemy z zajściem w ciążę. U otyłych kobiet częściej występują w okresie ciąży zaburzenia ciśnienia, cukrzyca ciążowa, stan przedrzucawkowy, rzucawka, zakażenia układu moczowo-płciowego, zakrzepica żył głębokich, krwotoki poporodowe. U dziecka może powodować makrosomię – nadmierną masę urodzeniową. Warto rozpocząć ciąże z prawidłową masą ciała.
  • Palenie papierosów: obniża jakość męskiego nasienia. U kobiet obniża potencjał antyoksydacyjny co negatywnie wpływa na funkcje jajników, gametogenezę, owulację, zapłodnienie, zagnieżdżenie się zapłodnionej komórki jajowej, a także na tworzenie się łożyska.
  • Brak aktywności fizycznej – zarówno siedzący tryb życia będzie źle wpływał na płodność jak i nieodpowiedni zbyt intensywny trening. U kobiet nie polecam treningu na trampolinach gdzie bardzo mocno obciążana jest miednica oraz nie zawsze sprawdzą się bardzo intensywne i częste treningi. Zbyt niski poziom tkanki tłuszczowej oraz nadmierne wzmocnienie mięśni brzucha również może nie sprzyjać zajściu w ciążę.

Jedzenie przetworzonej żywności pełnej sztucznych dodatków i konserwantów, picie kolorowych napojów i alkoholu, nadmiar cukrów w diecie, jedzenie produktów z oczyszczonej mąki – białe pszenne bułeczki, chleb, ciastka, wszelkie produkty kafeteryjne, słodycze to wszystko bardzo źle wpływa na płodność zarówno kobiety jak i mężczyzny.

Jedząc złe pożywienie trujesz organizm a jednocześnie nie dostarczasz tego co niezbędne aby dobrze funkcjonował i był w stanie „stworzyć” nowe życie. Wszystko co zjadasz albo karmi Twoje ciało, odżywia i wpływa pozytywnie na zdrowie albo będzie oddziaływało negatywnie. Na co dzień polecam zasadę 80 na 20 – 80% bardzo zdrowej diety a 20 % na odstępstwa. Jeśli jednak starasz się o dziecko polecam zwrócić szczególną uwagę na to aby pożywienie było jak najbardziej wartościowe.

Jeśli chcesz korzystać na bieżąco z wiedzy na temat tego jak poprawić swoją płodność zachęcam do zapisania się na newsletter gdzie będę informować o nowych wpisach na blogu.

Od lipca 2020 roku ruszają zapisy na indywidualne konsultacje online dla osób starających się o dziecko, jeśli jesteś zainteresowany już można umówić termin na lipiec. Na tę chwilę nie przyjmują prywatnie klientów.

Pozdrawiam,

Ola