Jak nie przytyć w święta? Wskazówki bez zakazów.

Jak nie przytyć w święta? Wskazówki bez zakazów.

Najważniejsza kwestia zdefiniowanie co to są Święta Wigilia, I i II Dzień Świąt czyli 3 dni, a dokładniej dwa dni i kolacja w wigilię. Następnie jest kilka dni przerwy i mamy Sylwestra i Nowy Rok. Uproszczając jest to 5 dni.

Mam dla Ciebie dobrą wiadomość, jeśli przez resztę roku prowadzisz zdrowy tryb życia – sporo się ruszasz i jesz zdrowo to te 5 dni w ciągu roku nie spowodują, że przytyjesz w znaczny sposób. Nawet jeśli na wadze przybędzie kilka kilogramów to większości będzie to woda zgromadzona w organizmie, która się zebrała po kilkudniowej ekspozycji na dużą ilość węglowodanów – pierogi, uszka, krokiety, ciasta, ciasteczka, słodycze itd. Więc racjonalnie patrząc ODPUŚĆ, ZJEDZ NA CO MASZ OCHOTĘ I SIĘ NIE PRZEJMUJ WAGĄ. Jednak taka rada zadziała dobrze u osób, które mają zdrowe relacje z jedzeniem, przez resztę roku jedzą zdrowo, są aktywne fizycznie, nie mają otyłości i innych chorób. J

Jeśli jednak wiesz, że stan Twojego zdrowia nie pozwala Ci na zjedzenie ile się chce i nie przejmowanie się. Jeśli cierpisz na zaburzenia odżywiania lub wiesz, że nie masz czasami hamulców w jedzeniu i takie kilka dni może się przeciągnąć w 2 tygodnie obżarstwa lub więcej to mam dla Ciebie kilka praktycznych rad.

PRZED WIGILIĄ

  • Przygotuj mniej jedzenia niż zwykle, szczególnie jeśli co roku zostaje Wam jedzenie na po świętach i „musicie” je zjadać, żeby nie wyrzucić. Można zaplanować ile około pierogów, krokietów, uszek na osobę zje każdy w rodzinie i przygotować tylko taką ilość, zamiast pięciu ciast można upiec dwa itd.
  • W dzień Wigilii do kolacji staraj się jeść lekkie posiłki, np. jakiś koktajl owocowy z zieleniną, lekką sałatkę.
  • Można pościć – nic nie jeść cały dzień przed kolacją, jeśli tak robisz co  roku i nie skutkuje to niepohamowanym obżarstwem wieczorem to śmiało możesz to kontynuować. Jeżeli jednak spowoduje to rzucenie się na jedzenie wieczorem to lepiej zjedz dwa lekkie posiłki w ciągu dnia.

ILOŚĆ POSIŁKÓW I ICH KOMPONOWANIE

  • Jeśli Wigilię organizujesz u siebie to możesz  na stole położyć średniej wielkości talerze. Im większy talerz tym więcej jemy.
  • Nałóż sobie posiłek, zjedz i zrób przerwę minimum 2-3 h w międzyczasie pij wodę, herbatę, kawę. Nic nie podjadaj.
  • Warto abyś zapełnił cały talerz przez rozpoczęciem jedzenia, np.: połóż na talerz kilka pierogów, krokieta, kawałek karpia i troszkę sałatki jarzynowej. Wtedy Twój umysł dostrzeże, że ma bardzo dużą porcję na talerzu. Unikaj nakładania w ten sposób: 3 pierożki, zjadasz, następnie 2 krokiety, zjadasz i tak sobie  dokładasz i dokładasz przez kilka godzin…

NAPOJE

  • Pij wodę! Zwróć szczególną uwagę w te dni na nawodnienie, często pragnienie jest mylone z głodem. Więc zacznij każdy z tych dni dużą szklanką wody i pamiętaj o nawodnieniu w ciągu dnia.
  • Zamiast soków, coli itd. pij wodę, wodę z cytryną.
  • Jeśli pijesz w Święta/Sylwestra alkohol to staraj się pić w „kratkę” – lampka wina, szklanka wody, lampka wina szklanka wody lub drink, szklanka wody, drink, szklanka wody – mniej kalorii i mniejszy kac z rana.
  • Polecam picie herbatek ziołowych między posiłkami: mięta, rumianek, koper włoski. Wspomogą trawienie. Możesz je przygotować w wersji zimowej: dorzucić np.: goździka, plaster pomarańczy, gwiazdkę anyżu, cynamon.

SŁODKOŚCI

  • Wybieraj słodkości, których nie jesz na co dzień, zjedz domowe ciasto ale odpuść już sobie zjedzenie czekoladek dorzuconych do prezentu.
  • Jeśli na stole leży np. sernik, makowiec i jabłecznik – to nałóż na talerzyk po 3 małe kawałki z każdego ciasta, optymalna ilość to po tzw. plasterku ciasta.
  • Słodkości zjedz po głównym posiłku.
  • Unikaj jedzenie słodkiego przed posiłkami, gdy czujesz głód. Nie rób w ten sposób, że jesz najpierw 3 kawałeczki ciasta a następnie obiad.
  • Staraj się jeść 4-5 posiłków dziennie. Wybierz porę w ciągu dnia w której zjesz po posiłku np. do kawy coś słodkiego, nie jedz ciasta po każdym posiłku.

PO ŚWIĘTACH

  • Jeśli jednak nadwyżka jedzenia Wam zostanie to z całego serca zachęcam podzielmysie.pl. Cudowna akcja działająca praktycznie w każdym większym mieście w Polsce. Spakuj jedzenie, wypełnij formularz i oczekuj wolontariusza, który przyjedzie je odebrać. Możesz też sam dostarczyć jedzenie pod podane adresy  w konkretnych miastach. A jeśli czujesz, że jeszcze w tym roku chciałbyś zrobić coś wyjątkowego i dobrego dla świata to można nawet zostać wolontariuszem i pomóc w odbiorze i rozwożeniu jedzenia ! 
  • 28 grudnia wróć do codziennego sposobu odżywiania.
  • Nie podchodź do sprawy w stylu WSZYSTKO ALBO NIC , „jeśli się obżarłem na święta i już na wadze jest + 3kg, to mam już to gdzieś, zacznę po Nowym Roku jeść zdrowo i tak to już nic nie da”.   NIE NIE NIE !!! To jest główny powód tego, że po Nowym Roku będziesz widział na wadzę kilka kilogramów więcej. Prosta rada: nie chcesz przytyć? Nie objadaj się po świętach. Dla osób planujących odchudzanie, zmianę nawyków żywieniowych od Nowego Roku polecam artykuł JEDYNA SŁUSZNA DROGA DO SCHUDNIĘCIA.

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

  • Obowiązkowo spacer z rodziną. Nawet jeśli się Wam nie chce to i tak warto się troszkę przymusić i wyjść. Po spacerze wrócicie do domu z przewietrzoną głową, większą energią i lepszym humorem. Wspólny spacer to także świetny sposób pielęgnowania relacji w rodzinie.
  • Bądź pierwszą osobą do pomocy gdy trzeba coś donieść do stołu, pozmywać, pobawić się z dzieciakami, wynieść śmieci itd.
  • Jeśli wybierasz się na Sylwestra gdzie są tańce to tańcz ile się tylko da oraz pamiętaj o piciu alkoholu na przemian z wodą ;).

Jeśli czujesz, że potrzebujesz takich rad to polecam wybrać te, które już czytając pomyślałeś „okej to da się zrobić”. Nie zmuszaj się aby wprowadzić wszystkie punkty lub zmuszać się do któregoś jeśli wiesz, że będzie do dla Ciebie zbyt trudne do wdrożenia.  Może zrób sobie wyzwanie? Wybierz minimum 3 rady i postaraj się je wprowadzić. Możesz dać znać w komentarzy której wybrałeś.

Jestem przeciwnikiem podejścia aby na święta, trzymać jakąś konkretną dietę, odmawiać kawałka ciasta od babci i nie zjeść pierogów bo są z pszennej mąki!. Nie do końca przemawia do mnie robienie „zdrowych” zamienników dań wigilijnych: pełnoziarniste pierogi, krokiety pełnoziarniste bez panierki, niesłodkie ciasta itd. Nie twierdzę, że jest to złe, bo jeśli Twój stan zdrowia tego wymaga to oczywiście będzie to świetna opcja. Jednak naprawdę te kilka dni nie zrujnuje Twojej masy ciała ani nie pogorszy zdrowia.

Życzę Ci spokojnych, radosnych i pełnych pyszności Świąt Bożego Narodzenia oraz udanego Sylwestra i całego Nowego Roku!

Pozdrawiam,

Ola